fredag 28. august 2009

ABC i ord og bilder # 26


Dette tror jeg er den siste vanskelige bokstaven - i denne runden. Men det er jo så moro å klekke ut ideer til hva man skal skrive om i de ulike rundene.. Uansett, det er Z som står på plakaten nå, og det var en vrien nøtt... Kunne jo laget et innlegg om Zoo, men har brukt dyr i flere innlegg allerede, og det er jo kun zoodyr jeg har kontakt med. Så da valgte jeg bort det. Ellers kunne det jo blitt zalo, men jeg har ikke noe særlig godt forhold til det å vaske opp, så hvorfor ofre spalteplass til den.

Derfor velger jeg å drømme meg litt bort og skrive om steder på Z jeg ønsker å besøke.

Den første byen jeg tenkte på var Zürich. Sveits generelt er et land jeg ønsker å få besøkt, men akkurat nå ble det den største byen i landet jeg valgte. Tror dette landet og denne byen er utrolig flott, det ser ihvertfall sånn ut på de bildene jeg har sett. Bildene i dette innlegget har jeg lånt fra Google.

Sted nr. to, som er en øy, er Zakynthos. Denne greske perlen som ligger i det Joniske hav og har omkring 32 000 innbyggere har jeg drømt om lenge.. Problemet er bare at det er så utrolig mange steder i Hellas jeg ønsker å få med meg så det var det å rekke over dem alle.
Øya er vel mest kjent for smuglerskipet som ligger på en strand man må bruke sjøveien for å komme til, og dessuten for skilpaddene som hvert år kommer til øya for å legge eggene sine.
Dette bildet her viser meg bare at dit jeg rett og slett.
Det siste stedet jeg drømmer om er Zanzibar. Det må være paradis på jord. Zanzibar er en afrikansk øygruppe. Den består av hovedøya Zanzibar (swahili: Unguja) som måler 1658 km², og Pemba på 984 km² i nord. Zanzibar ligger utenfor Afrikas østkyst og tilhører Tanzania. Hovedstad og økonomisk sentrum er Zanzibar by med den verdensberømte gamlebyen Stone Town på øya Zanzibar.
Vokalisten i rockegruppa Queen, Freddie Mercury, ble født på Zanzibar i 1946.






Sukk! Den som kunne brukt et år eller tre av livet sitt på å reise verden rundt for å få oppleve alle disse vakre stedene vi har rundt i verden.... Det måtte vært noe det.
For flere innlegg om Z stikk innom Petunia.



17 kommentarer:

Camilla Elstad sa...

Du kan jo starte reisen din med å stikke innom Zanzibar Inn på Lauvsnes i Flatanger ;) Der har de god pizza! ;)
God helg!

Bling - our elf on the shelf sa...

Jeg sitter her å drømmer sammen med deg, flotte drømmer har du *sukker*

Madame sa...

Det var en fin idé at drømme sig lidt bort til steder med Z! Jeg drømmer med - det må være dejlige steder at opleve i virkeligheden.

Ha' en rigtig god weekend!

Monica sa...

Drømmer skal man ha - de gjør alt bedre :) noenganger går drømmer i oppfyllelse, andre ganger ikke. men likevel; all den gleden med å drømme ville jeg ikke vært foruten :)
Og jeg drømmer sammen med deg - for dette så heeeeeerlig ut!!!!

Evami sa...

Jeg drømmer med deg:) Zakyntos og Zansibar frister masse:) Enn å sittet der og bare tatt livet med ro! Det hadde vært deilig det!En riktig god helg til deg:)

elle-melle sa...

Ja det drømmer jeg om også, det måtte være herlig. Den stranda var jo bare utrolig nydelig.

Lavynnia sa...

For en herlig blogg du hadde her! Og herlige bilder!

Ja, hvem kunne vel ikke tenke seg å reise bort til vakre steder? Deilig å drømme seg bort, også;) Og gratulerer med ettårsdagen på bloggen din, ikke verst, må jeg si:)

Tusen takk for kommentar, og ha en riktig fin fredag!

Anonym sa...

Fristende bilder - tenk å lagt på ei hvit sandstrand et sted i verden akkurat nå...sukk. Får nyte bildene isteden så lenge:) God helg!

Rimkogeren sa...

Drømmerejser til fjerne steder. Jeg drømmer om at sejle ned af Zambessi :-)

Petunia sa...

Ja, Zanzibar er et sted man kunne godt ha tenkt seg å besøke.
Nydelige bilde du viser også som får en til å ønske seg ut på jordomseiling enda mer:)

Charlotte - FO² sa...

Guriland for noen flotte ferieparadis. Drømmer meg helt vekk!!!

Ha en superduper helg!

Malys krok sa...

Flotte bilder som på innlegget ditt! Kom til å tenke på dette når jeg leste innlegget ditt.

Han lovet meg en ring i Zanzibar,
men Zanzibar, hvor er vel det?
Han lovet meg et kyss i Zanzibar,
men Zanzibar, hvor er vel det?
Jeg tror han sitter der og venter på meg.
vil en stjerne lede meg på vei?
Jeg vil nå reise hen til Zanzibar,
men Zanzibar, hvor er vel det?

Takk for kommentaren! Fra Margit.

Drengen sa...

Flott løsning på z'en og slike steder hadde vært herlig å besøke.

Jane sa...

Hei Hilde.
Jeg kan skrive under på at Zanzibar er verdt et besøk,
og bildene lyver ikke et sekund.
Det er faktisk som en drøm i virkeligheten !

mormonsen sa...

wow - hvilke drømmesteder. spesielt det bildet med kanoen - akkurat der skulle jeg gjerne vært!
:)

Viola sa...

Flotte steder dette. Zakynthos (ble det riktig skrevet tro?) er et skjønt sted ser det ut til, og skilpadder som legger egg?? Du verden!! Og Zanzibar i Afrika ser fortryllende ut!! Er nok mange steder som blir bare med drømmen, her for min del.... Tror jeg har hatt en farfyme som het for Zanzibar :) Joda, det mener jeg bestemt! :)

Morten Pedersen sa...

flotte feriebilder.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin