fredag 17. april 2009

ABC i ord og bilder # 7



Det er fredag igjen og denne gangen er det bokstaven G som er i fokus i denne bokstavleken som Petunia har startet i sin blogg. Jeg jukser litt og velger Greece/Grekenland/Grekland som mitt i dag. Vi kaller jo landet for Hellas, men pytt pytt. Det er også mitt ferieland nr. 1 og jeg ønsker meg tilbake til dette fantastiske landet med sine blå hav og hvite hus.

Hellas ligger i sørøst-Europa og har totalt ca. 10,7 millioner innbyggere. Det er en demokratisk republikk og har nasjonaldag 25 mars, etter at de ble uavhengig fra det osmanske riket 25 mars 1821. Valutaen de bruker er Euro, og de ble medlem av EU i 1981.
Landet grenser til Albania, Makedonia, Bulgaria og Tyrkia, og har 1425 store og små øyer, hvorav 166 er bebodd. Øyene er delt inn i øygrupper; Kykladene, Dodekanesene, Sporadene, de Joniske øyer, de nordøstlige Aegiske øyer og de Saroniske øyer. I tillegg er det Kreta og Kypros som ikke hører til noen øygruppe.
Santorini

Byen Lindos på Rhodos


Posted by Picasa

28 kommentarer:

Sommertid sa...

Istemmer..det her va gørbra..selvom du juksa litt her..he he . Sommer er for meg ferie i Hellas..en eller annen øy..i år skal vi til et litt annet sted..Kypros.
Ha en fin helg !

Anette sa...

Jeg er jo lige så begejstret for Grækenland/Hellas som du er. Jeg ledte efter antallet af øer i sidste uge men fandt det ikke. Der er godtnok mange små øer som ikke er beboede. Vi skal til Cypern i år - og jeg glæder mig allerede meget ;) Har du været der? Klem

Petunia sa...

Tror jeg dropper ABC runden min i kveld og sjekker nettsidene til reisebyråne nå for dette frister:)
Nydelige bilder!

Grethe sa...

Sommer og sol på de greske øyer, jeg forstå godt at det er feriested nr. 1. Ha en fin helg :)

Som mine dager er sa...

Å jaaaaa ... ! Jeg elsker alt det greske: maten, vinen, folket, stemningen, strendene, naturen.

Kjempebra bidrag.

Klem fra Marit

Helle K. sa...

Smukke billeder fra Grækenland - jeg kan næsten føle varmen i sandet :)

heidi sa...

Slår gjerne følge dit jeg også, herlig ferieland...
Ha ei fin helg!

Landliv sa...

Signerer over her! God helg!

Tove E sa...

Heia!
Varme, sol og blå sjø,
jeg vil også være med;0)
Flott bidrag.

Anne-Berit sa...

Et flott innlegg fra et vakkert land.
God helg!

Marihøna sa...

Å ja - en ferie på en gresk øy er bare herlig og høyst ønsket akkurat nå :)

Ha en fin helg!

GAWO sa...

Så kjekt det var å se bilder fra Lindos. Min første sydentur gikk til Rhodos. Jeg har bare vært tilbake i Hellas en gang etter det, på fastlandet men jeg bør absolutt dra tilbake. Takk for super post på G.

Siw Aina sa...

Juks eller ikke, bildene var lekre :)

Marie sa...

Nydelege bilde frå Grekenland :)

God helg :)

Pernille sa...

Å der skulle jeg gjerne ha vært:)

Nydelige bilder og en flott tolkning av G:)

Ha ei koselig helg:))

happy in pink sa...

har aldri vært der...men det ser så utrolig vakkert ut!!!

ha en flott helg...klem tara:)

minon sa...

Åh, dette så deilig ut! En plass jeg virkelig kunne tenkt meg å dra til. Kanskje en vakker dag...?

Kreativ løsning på oppgaven :)

Ønsker deg en flott helg!

Kerstin sa...

Jeg var bare 16 år da jeg var på Rodhos første gang. Det er et flott land...

Marie sa...

Grekland, underbart. Vilka öar, vilka dofter, vilka människor. Drömmen måste vara ett litet vitt hus på en av dessa öar, med en trädgård full av solmogna röda tomater.

Jenn sa...

Vakkert:))
Man får jo så lyst til å reise dit nå,lange late dager ved stranden..bade og bare være:)
Grekland blir riktig her i landet (Sverige),ingen som sier Hellas;)

RuneE sa...

Ha! Støtter! I Lindos har vi vært - til og med på ABC Wednesday ;-)

PS Nettopp bestilt en ny høstferie på Kreta!

AnnetteK sa...

En gang skal jeg dit på ferie altså :)

Lise H sa...

Hellas er et flott land.
Vi var på Rhodos i fjor, og ungene spør stadig om når vi skal tilbake dit.

fotoboksen sa...

De greske øyene er også blant mine favorittferiesteder.
Skulle mer enn gjerne ha tatt en tur i sommer, men akk.. i år kaller pliktene her hjemme.

Charlotte sa...

Å vakre bilder fra deilige Grekenland :) Kjempe flott innlegg.

vibeke (Spindellett) sa...

De Greske øyer! Deilige ferieminner derfra :-)

amy sa...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

文章 sa...

avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,AV女優

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin