lørdag 23. januar 2010

ABC i ord og bilder runde 2 - R


Dette innlegget synes jeg jeg må dedikere til nærmiljøet, og hva er da mer naturlig enn å bruke Rørvik.
Rørvik er et tettsted og administrasjonssenteret i Vikna kommune i Nord-Trøndelag. Tettstedet har 2 701 innbyggere per 1. januar 2009. Rørvik er fast anløpssted for Hurtigruten, og hver kveld møtes nordgående og sørgående hurtigrute i Rørvik. Selve tettstedet ligger i typisk kystlandskap og er for det meste gammel og ny trehusbebyggelse. Stedet har et typisk småbypreg. Rørvik er en betydelig fiskehavn, og Telenor har et av sine kundeservice-sentre her. Ved Rørvik ligger Nærøysundbrua som forbinder Vikna med fastlandet (Nærøy). Viktigste næringsveier i Rørvik er fiskeri, havbruk og telekommunikasjon. Rørvik lufthavn, Ryum har daglige avganger med Widerøe til Trondheim i sør og Bodø i nord.



I 2004 åpnet Norveg - som er et senter for kystkultur og kystnæring. Kongen og Dronningen var på Rørvik og åpnet museet. Personlig liker jeg denne bygningen, og synes den er et flott skue, og da særlig fra sjøveien.

Her ligger fiskebåtene på rad og rekke. For i et kystsamfunn er det mange som livnærer seg på fiske.

Her ser man deler av småbåthavna, og havna der redningsskøyta er stasjonert. Trygt å vite at den befinner seg i nærheten om nøden er størst.

Et øde sentrum, men bildet er tatt en søndag ettermiddag, så det er årsaken til hvorfor det er så stille som det er. For om stedet er rolig, så  pleier det ikke være så stille her.

For andre innlegg om ABC, trykk på linken. Da kommer du til petunia.



Posted by Picasa

15 kommentarer:

Marita sa...

Stilig bygg! Har aldri vært i Rørvik, faktisk.

Living next to me sa...

takk for kommentar , et vakkert sted . og flotte bilder F

Henny sa...

Flotte billeder. Det ser ud som et rigtigt dejligt sted, og museet er en meget flot og usædvanlig bygning.

Tania sa...

Flott bygning og ellers veldig fine bilder av et sted jeg aldri har vært..
Jeg liker også god den headeren din..det er sånn "drøm deg bort" bilde:-)
Ha en fin kveld!

Tro Håb og Kærlighed sa...

I Danmark ligger "Rørvig" på det nordvestlige Sjælland. Det er et idyllisk sted, for mange forbundet med ferie og sommer. Det er også havn for en lille færge.

Petunia sa...

Nei, det kunne ikke blitt noen annen R fra deg:)
Det ser ut som en herlig lite sted du har funnet deg. Er det din bedre halvdel som har tatt deg med fra Østlandet og oppover eller det på grunn av jobb?
Det museumsbygget var virkelig flott og tar jeg Hurtigruten nordover en gang, skal jeg se etter det i Rørvik:)

Malys krok sa...

Dette var en flott bildeserie fra plassen der du bor! Stilig det museumsbygget, selv om jeg helst liker en mer gammel stil. Artig å se disse bildene. Mange flotte båter ved kaia.
Takk for din hyggelige kommentar! lurer på, for meg selv, hvorfor det er så lenge siden jeg har vært inne her. Har egentlig ikke hatt tid til så mye blogging i det siste. Tror jeg vil legge deg til på min bloggliste nå.Ha det godt og god helg! Hilsen Margit.

sissel sa...

Rørvik er en flott plass, ingenting annet å si enn det.
Driver og skriver om R-en jeg også, og har også valgt Rørvik, det er jo en selvfølge for meg- viknaværing som jeg er.
Flotte bilder du har tatt da.
Klem

Charlotte - FO² sa...

Så flott!! Det ser ut som en idyllisk og koselig plass :) Flotte bilder av stedet.

Maria sa...

Intressant inlägg och fina bilder.
Ha en bra söndag!

Tino sa...

Flotte bilder, og det ser ut som det er en fin plass.
God søndag :)

JULIEK sa...

Ja det var lurt å ha Rørvik som ukens R. Har vært der endel ganger med hurtigruten : )

drengen sa...

For et koselig og flott sted!
Nydelige bilder har du også.

Anonym sa...

For en fantastisk bygning. skjønner godt at dere er stolt av den. Og av å bo i Rørvik. Nord- og sørgående Hurtigruta møtes forresten i Harstad også - kl. 8 om morgenen. Har nettopp vært en tur fram og tilbake til Lofoten med hurtigruta, og en gang for lenge siden var jeg på hurtigrutetur helt til Trondheim, så da passerte jeg Rørvik. :)

qehenne sa...

Bygget minnet meg om en skute med fulle seil. Koselig å bli "kjent" litt med stedet.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin