torsdag 17. juni 2010

Sommertur til Leka

Leka er en kommune i Nord-Trøndelag. Den er Namdalens og Nord-Trøndelags nordligste kommune, og lekværingene fordeler seg på hovedøyene Leka og Madsøya i tillegg til Gutvik på fastlandet. Fiskeværene Sklinna (Solsem) og Horta er også en del av Leka. Høyeste punkt på Leka er Vattinden (418 moh.). Leka er også viden kjent for den spesielle gulrøde steinen man kan finne flere steder på øya.

Tirsdag denne uka var vi på tur til denne øya, og med på turen var den avdelingen i barnehagen som jeg jobber på. Vi var 19 barn og fem voksne + en bussjåfør. Vi var heldige med været, for vi har ganske ufyselig vær her om dagen. Men akkurat på tirsdag var det ganske bra. Vi så sola og trengte ikke regntøyet. En helt perfekt dag å kose seg ute på.


Har dere hørt om Ørnerovet? I 1932 ble ei lita jente på 3 1/2 år tatt av en ørn og fløyet oppi dette fjellet. Hun ble reddet av at ørnen mistet taket slik at hun falt ned på en steinhylle under reiret. Der ble hun liggende til en redningsmann fant henne etter intens leting.
Hvis dere ser den hvite flekken opp ura på bildet så er det plassen Svanhild ble funnet. Over den hvite flekken er det en rød flekk, og det er der ørneredet var.

Det har tilogmed blitt sagt at Svanhild har klatret opp der selv, men jeg kan med hånda på hjertet si at det ikke er mulig.
Jeg har nemlig vært der oppe.
Min kjære samboer tok meg med dit i begynnelsen av vårt forhold, og jeg visste ikke noe om hvordan det var der. Fikk bange anelser da jeg kom dit og så dette, men det var nå bare å hive seg i det. Vi klatret opp ura der, og hjelpe meg sier jeg bare, det var litt av en tur. Det raste og drønna rundt oss av stein som falt, og jeg ble mer og mer nervøs for hvert steg jeg tok.
Men jeg kom meg opp og jammen ned igjen også. Og overlevde.





Det er utrolig spesiell natur på Leka, fjellformasjoner og farger er helt unike. Og veldig veldig fint.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin