fredag 28. mai 2010

ABC i ord og bilder runde 3 - G


Enda en uke har gått og det er tid for ny bokstav. Tilbake til Island en tur igjen denne runden, og nå er det Gullfoss som får litt plass.
De har noe de kaller "The Golden Circle" og som er en sightseeing runde som man som turist bør få med seg. Gullfoss, Geysir og Thingvellir er med på denne turen. Alle tre er veldig flotte steder, og kan anbefales.

Gullfoss, også på islandsk kalt Gullfoss, er en fredet foss i den sørvestlige delen av Island, 120 km nordøst for Reykjavík. Fossen dannes av elva Hvítá og har en høyde på 32 meter, fordelt på to fall. Det øverste har et fall på 11 meter og det som er litt lenger nede har et fall på 21 meter. Nedenfor fossen er juvet over 70 meter dypt. Gullfoss er en av de flotteste fossene på Island og en betydelig turistattraksjon.







Dette er en stor og mektig foss, og et fantastisk skue. Det tror jeg alle som har sett den er enige om.

Har du lyst til å være med på denne ABC-leken finner du regler inne hos Petunia.



Posted by Picasa

13 kommentarer:

Maria G sa...

Åhh vilka fantastiskt vackra och fina bilder!
Vilken upplevelse att fått se detta fina i verkligheten.
Island är en plats som jag skulle vilja besöka.
Trevlig helg!

Petunia sa...

Nydelige bilder, Hilde!
Dette misunner jeg deg!

Rimkogeren sa...

Glemsomhed er ej et tegn
på en begyndende senil demens,
men derimod et sikkert tegn
på en såre høj intelligens

Tak for din kommentar :-)

Hvor er det storslået og smukt. Jeg tror jeg tager surfbrættet næste gang, jeg cykler forbi!

Inge sa...

Hold da op, hvor er der smukt og imponerende, Island er helt sikkert et besøg værd..:-))

Annettes space sa...

Den kunne jeg tænke mig at se i virkeligheden :-))

Gerne kombineret med en tur på hesteryg tværs over Island :-))

Henny sa...

Det er et fantastisk sted! Det må være et "must", hvis man nogensinde skulle komme til Island.

Maboe sa...

Nydelige bilder av et nydelig sted!

Melusine sa...

At dette er et fantastisk skue kan jeg godt tenke meg, skulle gjerne sett det med egen øyne, men dine bilder gjør veldig god nytte! Veldig bra knipset :)

Henriette sa...

Sikke en oplevelse det måtte være at se dette fantastiske syn.

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, syntes næsten at ordet flot, er for lidt.

TorAa sa...

Har ikke selv sett den, men du verden så fascinerende denne fossen er.
Bildene dine er virkelig flotte og gir et svært så levende av dette fantastiske skue.

Selv er jeg imponert over fossefall, og i Norge har vi noen av de høyeste i verden (fritt fall).
Den suvernt mest imponerende jeg har sett kommer jeg muligens tilbake til under ABC3 - I.

Elisabeth sa...

Kjempefine bilder :)
Jeg elsker naturen

Vilt og vakkert sa...

heisann!

Kan godt forstå at dette er en tursitattraksjon. Fossen er helt spesiell der den formerlandskapet -og utrolig vakker ;:OD)

Line Marit sa...

Bildene var helt nydelige! Jeg har også lyst til å reise til Island en gang...men det er jo mange plasser som står på den lista, så vi får se når det blir ;-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin